четвъртък, 14 април 2011 г.

АБДЕСТ


Абдест е персийска дума. Аб-означава вода. Дест-ръка. Абдест означава „вода за ръце”. Речниковото значение на думата означава „хигиена”, „чистота”. Думата „абдест” на арабски език е вуду.

Вземането на абдест за пръв път е било низпослано на нашия Пейгамбер /с. а. в./ в гр. Мека и от тогава е започнало вземането на абдест. Нашият Пейгамбер повелява: „Моят начин за вземане на абдест е същият, както на абдестите на Пейгамберите преди мен”. По-късно в Медине-и Мюневвере е бил низпослан ает 6-ти от суре „Маиде”.

При изпълнението на следните религиозни обряди, които са фарз, е необходимо човек да бъде с абдест: при кланяне на намаз, при Тилявет

/четене на Коран/ и извършване на седжде за благодарност, при Тафаб /обиколка/ на Кябе, при докосване на Корана с ръка…

Основни правила на абдеста:

1. Преди да настъпи времето за намаз всички молещи се /без тези, които са извинени/ трябва да се подготвят за молитва.

2. Сами да вземат водата за абдеста и да си поливат. Вземането на абдест без чужда помощ е наи-приемливо.

Вземането на абдест с чужда помощ, когато не са извинени, е мекрух /нежелателно/. Заедно с това, без да му е наложено със заповед, ако ученик полее на учителя си, слуга на господаря си, вземащият абдест не е в противоречие с правилата /адап/ на намаза.

3. Когато се взема абдест вярващият да се обръща към Къбле. Но ако се обърне в друга посока, няма нищо осъдително.

4. Да не се говори по време на намаз /ненужни разговори са мекрух/.

5. За да не се пръскат дрехите на молещите се с вода, която се разлива при абдест, те трябва да застанат на по-високо място или да се покрият с хавлия /кърпа/.

6. Дори водата за абдест при трикратно измиване на отделните части да е предостатъчна, те трябва да се мият така, че от тях само да капе вода.

7. Дори абдеста да се взема на брега на морето, водата не бива да се разхищава.

8. Водата за устата и носа да се подава с дясната ръка, а с лявата да се изчисти носа.

9. Да се изплакне добре устата с вода и хубаво да се измие носа.

10. Да се раздвижи пръстена на ръката /напред,назад/.

11. Когато се прави месх на ушите, кутретата да се вкарват в ушнитеотвори.

12. С малкия пръст на лявата ръка да се почистят междупръстията на краката.

13. Органите, чиито измиване е фарз да се мият повече.

14. Да се държи в паметта ниета до края на намаза.

15. Заставайки срещу Къбле да се изпият една или три глътки от останалата вода.

16. След вземане на абдест вярващият да напълни съда за вода и така да го остави.

Непозволени неща /мекрух/ при абдеста

Те са пет:

1. Да се плиска със сила вода върху лицето.

2. Да се почиства носа с дясната ръка.

3. Да се подава вода в носа с лявата ръка.

4. При миене на лицето да се духа водата.

5. Местата, които ще се навлажняват трябва да се прави по три пъти, като за всеки отделен случай се взема отново вода.

Неща, които развалят абдеста

Основните неща, които развалят абдеста са осем:

1. Нечистотиите, които излизат отпред и отзад, изпускане на газове и др. подобни.

2. Ако от тялото изтича кръв, гной, жълта вода и попадне върху органите, чието измиване е фарз. Ако изтичащите течности не замърсяват местата, чието измиване при абдест е гусюл, абдестът не се разваля. Уду /абдест/ не се разваля и тогава, когато на убоденото с игла тяло се появи кръв, но която не тече.

3. Повръщането когато не може да се задържи в устата.

4. Да спи на място или облегнат, или легнал.

5. Припадъци, припадъци при епилепсия, лудост и др.

6. Смеенето на глас от пълнолетни по време на намаза /кахкаха: смях, който се чува от околните и се виждат зъбите. Това разваля и абдеста, и намаза/.

Леката усмивка не разваля нито абдеста, нито намаза. Смехът на глас разваля погребалния намаз и четенето на Корана, но не и абдеста.

7. Вземането на абдест чрез тейеммюм при положение, че има вода.

8. За извинените /йозюр/ изтичането на определеното време. /Тези, които не могат да задържат урината и изпражненията си, имат кръвотечение извън месечния цикъл, на които им тече кръв и гной и др. развалящи абдеста, се наричат „извинени”/. Извинените при всяка молитва вземат абдест и с него могат да направят всякакъв вид молитва. В този случай, поради това, че е извинен, абдестът не се разваля, но ако се появи друга нечистотия извън тези и има просрочване на времето, абдестът се разваля. Този, който е извинен, докато му изтече времето, може да намокри леките си обуфки без ток /мест/, а след като изтече времето да си мие краката.

Неща, които не развалят абдеста

Потта, плюнката, сополите, храчките, кърменето на деца, рязането на нокти, бръсненето, сълзите, които не са предизвикани от болестно състояние, течения от очите или от рани, които не се появяват отвън, появата в ушите, устата и носа на червейчета, отделяне от раната на парчета месо, съсирена кръв по главата, колебанието и съмнението, след като е сигурен, че е взел абдест, а нечистотиите са се появили след това. Появата и съществуването на всичко това не може да стане причина за разваляне на абдеста.

Материална и духовна полза от абдеста

Вземането на абдест дава бодрост и вътрешно спокойствие на човека. Премахва отпустнатостта след събуждане от сън, подобрява дишането, приповдига чувствата. Защото, за да се види ползата от намаза и се вкуси от милостта на Аллах, пътят минава през абдеста. Вземането на абдест същевременно успокоява изопнатите нерви, премахва яда. Пейгамберът ни Мохаммед /с. а. в./ в един хадис-и шериф казва: „Гневът е от дявола /шейтана/. Шейтанът е създаден от огъня, а огъня се гаси с вода. Ако някой се ядоса, веднага да вземе абдест.”

източник: www.genmufti.com/bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар